23 lipca 2014 roku
poczta
zaloguj się
 
Zakrzepica - Medycyna Praktyczna: Lekarze pacjentom
medycyna praktyczna dla pacjentów

Leczenie podskórnymi zastrzykami heparyny drobnocząsteczkowej – powikłania

15.10.2012

Pytanie nadesłane do redakcji

Przy robieniu zastrzyków z heparyny u mojego męża pojawił sie rozlany krwiak i zrost wielkości piłeczki do tenisa stołowego, czy jest to niebezpieczne dla życia i co można z tym zrobić?

Odpowiedział

dr med. Andrzej L. Komorowski
Specjalista Chirurgii Ogólnej
Hospital Virgen del Camino
Sanlucar de Barrameda-Kadyks (Hiszpania)

Jednym z najczęstszych powikłań leczenia podskórnymi zastrzykami heparyny drobnocząsteczkowej jest wystąpienie krwiaka w miejscu wstrzyknięcia. W zależności od wielkości i umiejscowienia krwiaki ulegają spontanicznemu wchłonięciu bez pozostawienia śladu, wchłonięciu z pozostawieniem niewielkiego przebarwienia skóry, zwłóknieniu lub zakażeniu.

Wyczuwalne zgrubienie w miejscu krwiaka może być albo zwłóknieniem, albo zakażonym krwiakiem formującym się w ropień. Rozpoznanie zakażenia krwiaka jest względnie proste: okolica krwiaka jest obrzęknięta, zaczerwieniona, bolesna, ocieplona, a dodatkowo u chorego mogą pojawić się gorączka i dreszcze.

W takim wypadku konieczna jest konsultacja chirurgiczna, drenaż ropnia oraz rozpoczęcie leczenia antybiotykami. Zwłóknienie objawia się w zasadzie jedynie zgrubieniem wyczuwalnym w okolicy, w której rozwinął się krwiak. Z czasem zgrubienie to zanika, ale zdarza się, że na zawsze pozostanie wyczuwalne.

Publikacje, którym ufa Twój lekarz

Medycyna Praktyczna jest wiodącym krajowym wydawcą literatury fachowej. 98% lekarzy podejmuje decyzje diagnostyczne lub terapeutyczne z wykorzystaniem naszych publikacji.

 

Lekarze odpowiadają na pytania

Gdzie się leczyć

Lekarz specjalista
Angiolog
Szukaj
Szpitale, przychodnie, gabinety
Angiologia
Szukaj

Zadaj pytanie ekspertowi:

Lekarze komentują